Västmanlands Teater ger Pop-up konsert för äldreboenden

Nu på onsdag den 8 april bjuder Västmanlands Teater på en pop-up konsert för tre äldreboenden i Västerås.

Ensemblen från Bellman 2.0 bjuder under onsdagen på låtar ur föreställningen som framförs utanför äldreboendena. Tanken är att de boende ska kunna ta del av denna konsert i mini-format från sina balkonger.

– Vi funderade på hur man kan låta publiken ta del av det vi gör, men ändå vara kvar hemma. Vi blir lite som trubadurerna på innergårdarna förr i tiden, med den skillnaden att de som bor där får veta i förväg när vi kommer. Och vill man se och höra mer så kan man ju också passa på att gå in på vår hemsida. Genom ett speciellt corona-avtal kring upphovsrätten kan vi just nu visa många av våra populära föreställningar digitalt, säger Niklas Hjulström, teaterchef på Västmanlands Teater och skådespelare i Bellman 2.0.

Ensemblen som består av fyra musiker och fem sjungande skådespelare tar med sig instrument, två ljudtekniker och filmbolaget iNDEPT som ska dokumentera dagen.

– Vi väljer att även filma pop-up konserten så fler får möjlighet att ta del av vad vi gör. Tanken är att vi även ska kunna publicera detta via teaterns sociala kanaler, säger Sara-Josefina Holby, marknadschef på Västmanlands Teater

Bellman 2.0 hade premiär den 29 februari på Västmanlands Teater och hann spela sju hyllade föreställningar innan den ordinarie publika verksamheten ställdes in, till följd av coronaviruset, till och med den 30 april 2020.

Följande boenden spelas pop-up konserten för:
Hammarby servicehus
Jakobshöjden, Mileniigatans seniorboende
Gotlandsgatans äldreboende

Vill du göra ett reportage/inslag om pop-up konserten?
Kontakta: marknad@vastmanlandsteater.se

Bildgalleri