Scenkonstbiennalen i Västerås flyttas till 2022 – semidigital biennal ersätter 2021

Scenkonstbiennalen är det största evenemanget för scenkonst i Sverige. Ca 1600 personer samlas i en stad för att ta del av det bästa av de senaste två årens scenkonst, utvalt av en jury. 2021 skulle biennalen hållas i Västerås.

På grund av läget med smittspridning och restriktioner kommer arrangörerna Scensverige och Västmanlands Teater att sätta säkerheten främst, och har beslutat flytta fram arrangemanget i Västerås till april 2022.

Scensverige kommer 2021 genomföra en semidigital scenskonstbiennal i samarbete med sina medlemsorganisationer i hela landet.

Niklas Hjulström, chef för Västmanlands Teater:

–  Förberedelserna inför vårens biennal har gått väldigt bra, och vi såg en folkfest framför oss i Västerås. Vi har känt ett starkt stöd från ansvariga politiker, och ser verkligen fram emot att få arrangera en spännande och välbesökt biennal 2022 istället. Vi är förstås besvikna just nu, men det känns ändå självklart att skjuta upp arrangemanget, med tanke på pandemiläget.

Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige:

– Vi har aldrig behövt samlas och prata om den här bedrövliga perioden så mycket som nu. Vi måste också få dela upplevelser, utbyta konstnärliga idéer, inspireras och bygga nya nätverk. Därför kommer vi lägga all fokus på att skapa det bästa format vi bara kan i maj 2021, med nedslag i hela landet och en blandning av lokala livearrangemang med interaktiva digitala mötesplatser. Vi jobbar med konst, och är det någon bransch som skulle kunna lyfta digitala arrangemang till en ny nivå så är det scenkonsten.

Mer information på www.scensverige.se.

Scensverige är Sveriges största neutrala medlemsorganisation för scenkonst och arbetar med att främja och stärka den svenska scenkonsten både hemma och i världen. Genom samarbete och idéutbyte utökar vi de internationella relationerna och sprider kunskap om scenkonsten.

Medlemmar är institutioner, organisationer och fria grupper som bedriver konstnärlig, pedagogisk, vetenskaplig eller facklig verksamhet inom scenkonst.

Västmanlands Teater har två huvudmän, Region Västmanland och Västerås Stad. Denhar som uppdrag att producera, arrangera och stödja teaterverksamhet i Västmanlands län. Inriktningen är en bred teater med förankring hos hela länets befolkning, en teater som samtidigt vågar utmana, problematisera och skapa konstnärlig förnyelse.

Bildgalleri