foto: Therés Stephansdotter Björk

Hjulström kvar som teaterchef

I samband med Västmanlands Teaters styrelsemöte 30 maj togs det formella beslutet om att förlänga teaterchef Niklas Hjulströms uppdrag som teaterchef för Västmanlands Teater. Det innebär att Hjulström blir kvar på sin post fram till 2027.

Niklas Hjulström tillträdde som teaterchef för Västmanlands Teater 2016. Efter flera år av framgångsrikt ledarskap, och publiksuccéer som Asea – Här kommer framtiden!Den stora brandenAmadeus och nu senast Salaligan, ställdes förfrågan till Hjulström om förlängning av uppdraget som teaterchef.

– Jag trivs väldigt bra på Västmanlands Teater. Jag är väldigt stolt över vad vi gjort tillsammans sedan 2016. Jag tycker att jag fått gehör, både hos teatern och hos publiken, för idén att bygga repertoaren på lokal förankring, dramatik på musikalisk grund och starka berättelser, säger Hjulström.

– Jag är glad över att vi som styrelse kunnat förlänga avtalet med teaterdirektören Niklas Hjulström fram till hans 65-årsdag. Under Niklas ledning har teatern uppnått stora framgångar både publikmässigt och hos kritikerna. Dessutom har teatern nu fem år i rad drivits med ekonomi i balans. Niklas Hjulström är en person som klarar att skärskåda både sig själv, sin teater och sin samtid med intellektuell skärpa och nödvändig distans, och han har mod och integritet att på ett självständigt sätt konstnärligt spegla omvärlden och livet. Han har också blivit mycket omtyckt av västmanlänningarna. Jag ser fram emot att arbeta med Niklas i ytterligare fyra år, säger Jesper Brandberg (L), teaterstyrelsens ordförande.

1:e vice ordförande Vicktoria Bagi (V) säger:
– Ett glädjande besked! Niklas arbete för den västmanländska teaterscenen kan inte nog uppskattas. Niklas har lyckats skapa en gemensam kraft som inkluderar samtliga medarbetare. Med stor nyfikenhet har Niklas grävt i den västmanländska myllan för att ge västmanlänningarna scenkonst som fått stor och välförtjänt uppmärksamhet nationellt.

Även Annika Lind (S), 2:e vice ordförande, är positiv till beslutet om förlängning och säger:
– Niklas har tillsammans med övriga medarbetare synliggjort vår historia genom fantastiska föreställningar som attraherat så väl lokalt som nationellt. Den ledning som Niklas ansvarar för har skapat en av de bästa länsteatrarna i Sverige.

Teaterstyrelsens beslut att förlänga Hjulströms kontrakt innebär att han blir kvar fram till 15 feb 2027, dvs till sin 65-årsdag.

– Det känns så roligt att fortsätta utveckla teatern tillsammans med all den kompetens som finns här, människor som under åren blivit inte bara uppskattade kollegor utan även riktigt goda vänner. Nu känns det väldigt bra att blicka framåt. Jag har många idéer, och kontakter är redan tagna för att skapa förutsättningar för riktig bra scenkonst för västmanlänningarna även i framtiden, säger Hjulström.

Kontakt:
Jesper Brandberg, teaterstyrelsens ordförande