Bellman 2.0 – en fartfylld teaterkonsert har världspremiär

Lördagen den 29 februari är det världspremiär för teaterkonserten Bellman 2.0 på Västmanlands Teater. Publiken kommer få höra Bellmans klassiska visor och möta hans karaktärer, på ett helt nytt vis.

 

Bellman 2.0 är en fartfylld teaterkonsert där sånger ur Bellmans centrala verk Fredmans Epistlar och Fredmans sånger tolkas musikaliskt, dramatisk och visuellt av fem skådespelare och fyra musiker. Under drygt två timmar för Bellmans visor handlingen framåt. Från öppningsscenen hos den Svenska Akademin, genom 1700-talet till den grekisk mytologi.

 

Precis som epistelvärlden är fylld av alkoholister och skökor och förlöjligar samhället i stort följer jakten på nöje, alkohol och njutning som en röd tråd genom Bellman 2.0.

 

Flera av Bellmans karaktärer dyker upp under föreställningen, Bland andra Movitz och Ulla Winbladden sistnämnda spelad av musikern, artisten och låtskrivaren Julia Frej.

 

– Jag älskar allt kring Bellman och känner en stark koppling till hans sätt att skriva. Det är fantastiskt att läsa och översätta hans texter till modern svenska och få en inblick i hur det var där jag växt upp för 200 år sedan. Det är en musikresa i tiden utifrån hans berättelser och sånger och jag spelar Ulla Winbladh. Känner igen mig mycket i henne, hur hon levde. Under den här tiden söp nästan alla ihjäl sig och så även Ulla. Snusk, smuts, sorg och magi. Hon är med många olika män och har en fin status i pjäsen men är ändå trots allt bara en kvinna. Prostituerad förmodligen men av den finare sorten, hon känner rätt folk och är populär, hon är stark. Jag kommer mer och mer in i hennes känslor kring allt som sker och jag skulle själv älska att se den här musikteatern då det händer så otroligt mycket och musiken är underbar. Galna tolkningar och eminenta musiker. Vår ensemble är både orkester, akademimedlemmar, grekiska gudar och 1700-talskaraktärer från Bellmans visor. Man skrattar mycket och tas med på en magisk resa, säger Julia Frej

 

Regisserar gör Nikolaj Cederholm – dansken som myntade begreppet teaterkonsert i början av 90-talet och som sedan dess har gjort publiksuccéer i Europa med bland andra Come Together och Mozart. Han regisserade även teaterkonserten Taube today 2018 på Västmanlands Teater.

 

– Jag har följt Nikolaj Cederholm under många år, sett många föreställningar som tagit andan ur mig. I sina teaterkonserter ger han sig inte förrän han och hans team fått musiken och den sceniska fantasin att smälta ihop, till väldigt speciella föreställningar där det välkända ofta presenteras på ett helt nytt och halsbrytande sätt, säger Niklas Hjulström, teaterchef på Västmanlands Teater samt sångare och skådespelare i Bellman 2.0

 

En teaterkonsert är en konsert och teater i ett, både visuellt och musikaliskt. Du känner igen musiken men får uppleva den på ett helt nytt sätt. Klädbyten och dekorskiften är en stor del av föreställningen och i Bellman 2.0 sker alla klädbyten direkt på scenen framför publiken.

 

Carl Michael Bellman föddes den 4 februari 1740 i Stockholm. Han var en svensk skald. Och hans mest kända verk är diktcyklerna Fredmans epistlar och Fredmans sånger. Över 200 år efter sin död är han fortfarande aktuell och det är nu dags att lyssna på hans sånger med nya öron i teaterkonserten Bellman 2.0.


Om Nikolaj Cederholm
Nikolaj Cederholm är en av de mest inflytelserika och kritikerrosade teaterförfattarna och regissörerna i Danmark. Han startade sin egen teater, Dr.dante, som 15-åring. Han har förnyat dansk teater sedan 80-talet och 1994 skapade han den första teaterkonserten; Gasolin’ med Kåre Bjerkø. Sedan dess har han bland annat gjort teaterkonserterna Come together och Mozart, som spelats för hundratusentals människor runtom i Europa. Under 2018 regisserade han teaterkonserten Taube today som spelades på Västmanlands Teater och Uppsala Stadsteater.

 

På scen
På scenen möter vi Julia Frej, musiker, artist och låtskrivare som senaste åren blivit känd för sin starka röst, Niklas Hjulström, skådespelare, sångare, regissör, Carina E Nilsson, kapellmästare som har samarbetat med de flesta av landets etablerade artister, Barbro Lindkvist, gitarrist som spelat med bland andra Titiyo, och Di Leva, Andreas Ekstedt, en av Sveriges mest etablerade pop-slagverkare, Aksel Morisse, skådespelare på Uppsala stadsteater som förutom i deras produktioner varit med i filmer som Cornelis och Luftslottet som sprängdes, Rigmor Bådal, basist med bred repertoar, spelar med bland andra Monica Dominique, Anna Fahlstedt, skådespelare och sångerska och Josef Törner, skådespelare och låtskrivare.

 

Regi och manus Nikolaj Cederholm
Musikarrangör Kåre Bjerkø
Scenografi Kim Witzel
Kostymdesign Line Bech
Kapellmästare Carina E Nilsson

 

Teaterkonserten Bellman 2.0 görs i samarbete med Uppsala stadsteater där den spelas hösten 2020.

 

Pressbilder
Pressbilder till Bellman 2.0 hittar du via följande länk: https://vastmanlandsteater.se/press/pressmeddelanden/pressbilder-bellman-2-0/

 

Vill du göra ett reportage/ett inslag/ om Bellman 2.0?
Kontakta lina.nordstrom@vastmanlandsteater eller marknad@vastmanlandsteater.se

Bildgalleri