Asea - Här kommer framtiden! på webben!

Under våren 2022 gjorde teaterföreställningen Asea – Här kommer framtiden! succé på Västmanlands Teater. Nu blir en inspelning av föreställningen tillgänglig på webben, vilket möjliggjorts genom samverkan mellan ABB och Västmanlands Teater.

Västmanlands Teater har under de senaste åren skapat flera föreställningar som utgår från västmanlänningarnas egna historier och erfarenheter, och att de lokala berättelserna är viktiga har publiken tydligt visat. Men när Asea – Här kommer framtiden! spelades på Västmanlands Teaters Stora scen under våren 2022 var gensvaret överväldigande, med fullsatta salonger, entusiastiska publikreaktioner och goda recensioner både lokalt och nationellt.

Beläggningsmässigt är föreställningen en av de mest framgångsrika någonsin på Västmanlands Teater.

– Företagshistorier innehåller sällan berättelsen om hur de byggde en stad, ett land och en dröm. Men det gör historien om Asea. Det är en berättelse som har lämnat avtryck långt utanför Västerås och Sveriges gränser, berättar Niklas Hjulström, teaterchef på Västmanlands Teater.

I föreställningen skildras Asea – bolaget som under så många år varit en motor i Sveriges ekonomi och industri, men som också präglat livet för tiotusentals människor här i trakten. Det är också en berättelse om häpnadsväckande entreprenörskap, innovationer och teknisk utveckling, samt arbetarkamp, kärlek, galenskap, besvikelser och drömmar.

– De flesta familjer med anknytning till Västerås och Västmanland har på något sätt sin egen Asea-historia, och i Västmanlands Teaters berättelse får de alla på sätt och vis sin plats och sitt uttryck. Att Västmanlands Teater valde just Asea som utgångspunkt för en föreställning har vi tyckt varit spännande, berättar Dennis Helfridsson, landschef ABB Sverige.

Nu ges möjlighet för alla dem som missade föreställningen på Västmanlands Teater att se den som inspelning via webben!

– Redan i skapandet av föreställningen hade vi en bra dialog med ABB, och att vi nu har möjlighet att visa en inspelning av föreställningen på webben har möjliggjorts av ABB. Vi är övertygade om att detta kommer att mottas med stor glädje av många, berättar Niklas Hjulström.

Premiär för visningen på webben är den 18 april och inspelningen kommer sedan att finnas tillgänglig att se under tre år.

Tack till ABB för lånet av roboten YuMi.

Presskontakter:

Niklas Hjulström, teaterchef Västmanlands Teater