Se hur Selmas mest okända, och samtidigt mest missförstådda roman, får nytt liv och relevans i en föreställning som är lika mycket en fest för ögat som för fantasin.
På ytan är Selma Lagerlöfs roman en berättelse om falska gudar. ”Mirakel!”, utropar folket och höjer händerna mot skyn. Men i själva verket tillber de bara en blek replika, sätter sin tro till luftslott. Alltmedan Selmas penna ivrigt blandar verkliga händelser med fantasier och myter, målar hon upp konturerna av ett Sicilien där kyrkan håller på att förlora greppet om folket. Och vi blir åskådare till hur en simpel gudabild kan bidra till att montera ned en hel religion.
I Hans Marklunds händer blir Selmas berättelse någonting mer än en rad sammanhängande iakttagelser och sagor. Med avstamp i Stina Oskarsons manus blir Antikrists mirakler både spännande, rolig och vacker. Ger oss en kärlekshistoria som vindlar sig fram genom föreställningens gränder. Och när berättaren skriver in oss i historien försvinner alla kulisser. Scenen upphör att existera. Vi reser genom både tiden och rummet. Suddar ut gränserna mot den verkliga världen och bygger steg för steg, rörelse för rörelse, upp en ny värld. Plötsligt är vi i den italienska övärlden tillsammans med huvudpersonerna Michaela och Gaetano. Lär känna dem som de lär känna varandra.
Hans jobbar med den stängda scenen som ett verktyg för att öppna upp handlingen. De sex skådespelarna förvandlas framför våra ögon. Byter skepnad. Blir andra personer, men också delar av sceneriet. En minimalistisk fest för ögat och en fysisk teaterföreställning, i uttryckets mest sanna bemärkelse. Som spränger ut sig själv, skapar sin egen genre. Det här är teater i 4D.