Världen bortom orden – ett drömspel

28 september, 2023
12 oktober, 2023

Vad finns egentligen bortom orden? Eller innanför dem? Och vad står det mellan raderna? Finns det något där?

Plats
VästmanlandsTeater
Årskurs
5 - gymnasiet år 3
Scen
Lilla scen
En dag blir allt för mycket: Flickan springer i panik i en skolkorridor, ramlar handlöst, då plötsligt tid och rum, lagar och logik upphävs – som i ett drömspel. Hon flyr in i en hisnande fantasivärld, och möter gestalter som alla bär på historier och ömtåliga hemligheter: Ispojken som sitter stel och stirrar vid sitt eviga fönster. ”Svarta mössan” som går loss på väggarna med sin sprayburk, och så hon med alla lapparna, vad står det på dem egentligen? Under resans gång får hon ledtrådar som ger henne kraft att se och bryta mönster. Huvudpersonen Flickan utmanas och sätts på prov, hur ska hon kunna vinna kampen mot matteläraren Xerxes och de två Rättänkande?

Vad finns egentligen bortom orden? Eller innanför dem?
Och vad står det mellan raderna? Finns det något där?

Föreställningen skildrar det som är svårt att tala om, upplevelsen av att inte passa in, att inte kunna tackla språk, siffror, text och bokstäver (på det sätt som man upplever att omgivningen kräver). Att inte vara ett ”normbarn”. Men det är genom mötena med andra med liknande erfarenheter som Flickan växer och får modet att berätta och dela med sig. Hon finner sin egen röst, sitt eget språk och insikterna öppnar en värld där hon vågar värdera de förmågor och den kreativitet hon faktiskt har.
– Det här är en föreställning som vill synliggöra och skapa förståelse för den utsatthet många ungdomar med dyslexi kan uppleva, berättar regissören Michaela Granit. Föreställningens manus som jag och dramaturgen Greta Sundberg skrivit bygger på ungas egna berättelser och erfarenheter av dyslexi.

Föreställningslängd: 1,5 timme, ingen paus.
Observera att det i föreställningen förekommer stroboskopeffekter.

Mer om föreställningen

 

Dyslexikraft

Världen bortom orden, Dyslexikraft, är ett treårigt scen- och konstprojekt med stöd från Allmänna arvsfonden, som drivs av fören- ingen Artikel 31. Projektet samarbetar med Västmanlands Teater, Uppsala stadsteater, Kulturhuset Dieselverkstaden och Körsbärsgården på Gotland.

Under två år har scenografen Karin Lind och regissören Michaela Granit träffat ungdomar med dyslexi i flera workshops, där de utforskat dyslexins olika svårigheter och möjligheter. Berättelserna som ungdomarna bidragit med är många, vackra, såriga och rika. I mötena har ett stort spektrum av erfarenheter vidgat förståelsen av alternativa vägar och strategier till språket, skrivandet och lärandet.

Projektets metoder blir en motståndsdiskurs mot att barn och ungdomar blir bedömda, mot att de skambelägger sig själva för sina särskilda behov, mot att de utöver sina läs- och skriv- svårigheter många gånger också måste hantera sina föräldrars oro. Att bli sedd och förstådd är ett centralt tema i berättelserna.

Läs mer om projektet här.

Läs programbladet här!

 

Bokning
Sker via Ewa Risberg, skolkontakt på Västmanlands Teater
073-362 42 79 / skola@vastmanlandsteater.se

 

För årskurs 5-6
28 september kl 10-11.30
29 september kl 10-11.30


För högstadiet/gymnasiet
2 oktober kl 10-11.30 samt kl 13-14.30
10 oktober kl 14-15.30
11 oktober kl 10-11.30 samt kl 14-15.30
12 oktober kl 10-11.30 samt kl 13-14.30

För lärare

Här kan du ladda ner en lärarhandledning att använda inför och efter ert besök!

Trailer

Bilder från föreställningen

Ensemble

Arman Fanni
skådespelare
Kardo Mirza
skådespelare
Sanna Krepper
skådespelare
Tiril Wishman Eeg-Henriksen
skådespelare

Konstnärligt team

Dramatiker, manus
Greta Sundberg
Manus
Michaela Granit och Greta Sundberg
Scenografi, kostymdesign
Karin Lind
Projektproducent
Anna Asker
Projektledare
Anna Wennergren, Föreningen Artikel 31
Musik, ljuddesign
Andreas Kullberg
Maskdesign
Rebecca Blixt, (student på Mask- och perukdesign, SKH)
Ljusdesign
William Wenner
Scentekniker
Niklas Glahns