Välkommen att recensera Blommassakern 6 april

03 april 2018

Astrid Menasanch Tobieson skriver och regisserar Blommassakern som har premiär på Västmanlands Teater den 6 april. Pjäsen är en mystisk och skruvad historia om hur folk vänder varandra ryggen när den årliga ceremonin saboteras.

Pjäsen handlar om en liten stad i Europa där det varje år hålls en vacker blomceremoni för att fira trygghet, välfärd och yttrandefrihet. Men det här året vaknar staden till en katastrof – alla blommor har brutits på mitten. I jakten på den som förstört stadens stolthet sprids misstänksamhet och rädsla bland folket.

Så börjar Blommassakern, en pjäs som på ett tragikomiskt vis berättar om hur folk sakta börjar misstänka varandra, hur grupperingar bildas och splittringar i familjer, på företag och bland vänner skapas. Blommassakern är ett nutidsmysterie om vem, eller vad, som är skyldigt till rädslan bland folket.

Pjäsen är skriven av Astrid Menasanch Tobieson som är född i Guadalajara, Spanien men som kom till Sverige när hon var fem år. 2012 regi- och dramatikerdebuterade hon med pjäsen Men det skulle ni aldrig våga. I vintras var hon aktuell med de två föreställningarna Frontens Gryningsfärg av Mustafa Can på Kulturhuset Stadsteatern samt De redan frälsta på Riksteatern. Astrid har sedan den ekonomiska krisens början regelbundet skrivit om den demokratiska utvecklingen i Spanien för medier som Aftonbladet, SvD, SR och Expressen.

– Senaste åren har anständighetens gräns förskjutits i hela Europa. Min generation växte upp med att demokrati var något bra och eftersträvansvärt. Nu ser vi framför oss hur samhälle efter samhälle väljer styren där lag och ordning presenteras som den övergripande lösningen. Men vad händer med ett samhälle som offrar sina egna värderingar i trygghetens namn, frågar sig Astrid Menasanch Tobieson.

På scenen möter vi Måns Clausen, Andreas Kullberg, Anders Larsson, Bodil Malmberg, Nina Rudawski och Cicilia Sedvall.

Regi Astrid Menasanch Tobieson
Scenografi, kostym Jenny Nordmark
Mask Daniela Krestelica
Ljusdesign Hannele Philipson