Blommassaker i Västerås

22 februari 2018

Fotograf: Markus Gårder

Kritikerhyllade Astrid Menasanch Tobieson skriver och regisserar Blommassakern som har premiär på Västmanlands Teater den 6 april. Pjäsen är en mystisk och många gånger skruvad historia om hur folk börjar misstänka varandra när den årliga blomceremonin plötsligt saboteras.

Våren har kommit till en liten stad någonstans i Europa. Invånarna förbereder sig för den årliga blomtraditionen där torget ska täckas av blommor. Välfärden, yttrandefriheten och tryggheten ska firas. Men den morgonen vaknar staden till en katastrof. Alla blommor har brutits av på mitten. I jakten på vem eller vad som skadat stadens stolthet och tradition sprids rädsla och misstänksamhet bland folket. Blommassakern har börjat.

Så börjar Blommassakern, en pjäs som på ett absurdistiskt och tragikomiskt vis berättar historien om hur folk sakta börjar misstänka varandra, hur grupper skapas och splittringar i familjer, på företag och andra platser bildas. Blommassakern är ett nutidsmysterie om vem, eller vad, som är skyldigt till rädslan bland folket.

– Jag har under flera år tyckt att Astrid gör väldigt intressanta saker, så när jag tillträdde på teatern kändes det naturligt att ta kontakt med henne. Hon blandar ofta skarp samtidsanalys med en ganska drastisk och skruvad humor. Ämnet och föreställningsidén har sedan växt fram i takt med att klimatet har hårdnat, både i Europa och i Sverige, säger Niklas Hjulström, teaterchef på Västmanlands Teater.

Astrid Menasanch Tobieson är född i Guadalajara, Spanien. Hon kom till Sverige när hon var fem år. 2012 regi- och dramatikerdebuterade hon med sin kritikerrosade pjäs Men det skulle ni aldrig våga. I vintras var hon aktuell med de två kritikerhyllade föreställningarna Frontens Gryningsfärg av Mustafa Can på Kulturhuset Stadsteatern samt De redan frälsta på Riksteatern. Astrid Menasanch Tobieson har sedan den ekonomiska krisens början regelbundet skrivit om den demokratiska utvecklingen i Spanien för medier som Aftonbladet, SvD, SR och Expressen.

– Senaste åren har anständighetens gräns förskjutits i hela Europa. Min generation växte upp med att demokrati var något bra och eftersträvansvärt. Nu ser vi framför oss hur samhälle efter samhälle väljer styren där lag och ordning presenteras som den övergripande lösningen. Men vad händer med ett samhälle som offrar sina egna värderingar i trygghetens namn, frågar sig Astrid Menasanch Tobieson, regissör.

Blommassakern har premiär den 6 april på Västmanlands Teater.

På scenen möter vi Måns Clausen, som vi bland annat sett i Dalateaterns Hemsöborna och Riksteaterns OthelloAndreas Kullberg, kompositör, musiker och skådespelare på Västmanlands Teater, Anders Larsson, musiker och skådespelare på Västmanlands Teater, Bodil Malmberg, skådespelare på Västmanlands Teater, Nina Rudawski, skådespelare som vi sett i Riksteaterns Tjärdalen och Regionteatern Blekinge Kronobergs OrkaCicilia Sedvall, skådespelare på Västmanlands Teater.

Regi Astrid Menasanch Tobieson
Scenografi, kostym Jenny Nordmark