Under

Under – Om människa mot väder

Spelas i mellandagarna.
Sju människor kraschar. Sju människor, mitt i världen, tar sig an luftrummet för att hantera det och slutligen övervinna det. Föreställningen Under handlar om människans ständiga försök att utmana tyngdlagen, om den eviga konflikten mellan människa och väder. Och om att tämja det otämjbara.

För att skapa Under har jag tagit klivet bort från fast mark. Jag har kastat mig ut från höga höjder, känt doften av moln och fascinerats av underlaget som närmar sig. Konstruerat luftplattformar som ljudlöst glidit fram över marken förankrade i luftballonger. Med dessa nya perspektiv tar jag mig nu an en verklighet där allt är för högt, för stort, för tungt och för svårt. Intensiteten skruvas upp. Vi gör allt fullt ut, berättar regissör Olle Strandberg.

Under är den tredje och avslutande delen i regissören Olle Strandbergs Under-trilogi. Tematiken om den oundvikliga kraschen och återkomsten har Olle tidigare utforskat i föreställningarna Undermän (2010) och Underart (2014) – två Cirkus Cirkör-föreställningar som turnerat världen runt.

Under är en samproduktion mellan Västmanlands Teater och Cirkus Cirkör.

Erbjudande!
Gå 4 betala för 2 (gäller begränsat antal platser per kväll)

Plats Stora scen
Längd 1 timme och 30 minuter, ej paus
Pris 300 kr*
*Barn (upp till 12 år) 80 kr, Ungdom (under 26 år)/student 150 kr, pensionär 240 kr, scenpass 240 kr, Grupp (vid bokning av minst 10 biljetter) 260 kr

På scen*
Henrik Agger, Anna Ahnlund, Klara Mossberg, Simon Wiborn, Methinee Wongtrakoon
*även tre scentekniker medverkar på scenen

Regi Olle Strandberg
Scenografi Tami Salamon
Kostymdesigm Lena Lindgren
Dramaturg Bodil Persson
Ljusdesign Jani–Matti Salo
Komposition, ljuddesign Andreas Tengblad
Komposition, text livemusik Anna Ahnlund
Teknisk expert/forskning och utveckling Joel Jedström
Grafisk form Sepidar Hosseini
Producenter Hanna Lanneberg och Sara de Vylder

Recensioner

”Uppsättningen är osannolik och ändå finns den mitt framför ögonen på oss.”

”I Under får de oss att reflektera över hur mycket motgång vi tål i det vi skämtsamt brukar kalla livets strid, hur mycket vi orkar slå tillbaka och när det är dags att ge upp eller ta beslutet att kämpa vidare.”

”Luftballongen utnyttjas genialiskt i flera scener, även rent spektakulärt, vilket jag inte ska avslöja, men i fokus är naturligtvis akrobaterna och alla deras ordlösa uttryck, mest stora och starka, men här och där diskret humoristiska”

-Birgit Ahlberg-Hyse, VLT 20170915
Läs hela recensionen här.

”Under” fyllde ett gigantiskt svävade luftballongtyg hela scenrummet upp till taket. Majestätiskt, magiskt.”

-Arbetarbladet, 20171208

”När ballongtyget vid ett tillfälle fylls med luft och fyller Gävle Teater upp till taket inträffar ett fullkomligt magiskt ögonblick.”

Bodil Juggas, Arbetarbladet, 20171208

Läs hela recensionen här.

 

”Ett abstrakt verk kommer i sin poetiska natur att tolkas olika av alla som ser det; med varje enskild människas livserfarenhet som grund. Så med hänsyn till allas olika mottaglighet nöjer jag mig med att kalla det; välgjort.”

Yolanta Schultz Rigtorp, scenkonstguiden.se, 20171201

Läs hela recensionen här.

 

”Höjdpunkt måste man också kalla Simon Wiborns Ikaros-fall från en pelare mot slutet.”

Kristian Ekenberg, Gefle Dagblad, 20171207

Läs hela recensionen här.

 

”Ikaros flyger inte här, han klättrar uppför ett rör och försvinner uppåt tågvinden. Vid hans fall drar publiken skräckslagen efter andan.”

Lis Hellström Sveningson, Göteborgs Posten, 20171111

Läs hela recensionen här.

”Ikaros flyger inte här, han klättrar uppför ett rör och försvinner uppåt tågvinden. Vid hans fall drar publiken skräckslagen efter andan.”

Lis Hellström Sveningson, Göteborgs Posten, 20171111

Läs hela recensionen här.

 

Lyssna på musik från föreställningen här:

Flying Horse

Sisyphos

Utskriftvänlig version